باشگاه اندیشه برگزار میکند:
صدای ساز ایرانی
ضیافت قهوه با معرفی دورهی موسیقی ایرانی
به همراه نواختن سازهای ایرانی
با حضور مهدی حسینی
معلم ردیف سازی و آوازی موسیقی ایرانی
کارشناس ارشد فلسفه
شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
📝 گزارش مختصر
نشست صدای ساز ایرانی با حضور مهدی حسینی معلم ردیف سازی و آوازی موسیقی ایرانی و کارشناسارشد فلسفه در روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در باشگاه اندیشه برگزار شد. گزارش مختصر این نشست را در ادامه از نظر میگذرانید:
- تعریفناپذیریِ ردیفهای دستگاههای موسیقیِ ایرانی، میتواند یک مسئلهی جدّی و نقطهی آغاز برای پژوهشگر باشد.
- از نظر من، یکی از مهمترین موضوعات، تحلیل تصوّر عموم مردم دربارهی موسیقی ایرانی است.
- برای شناخت موسیقی ایرانی، نمیتوان به موضوع «هویّت» بیاعتنا بود.
- برای شروع پژوهش درباره «موسیقی ایرانی» میتوان یا شاید مجبوریم «موسیقی نواحی» و بسیاری از انواع دیگر موسیقی را هم فعلاً در زمرهی موسیقی ایرانی محسوب کنیم.
- با شناخت «درآمد»ها، میتوان بخش زیادی از «مایه»ها را نیز شناخت.
- آشنایی با یک «تئوری موسیقی» و همزمان پرداختن عملی به موسیقی دستگاهی میتواند بسیار مفید باشد اما برای «عمل موسیقی» الزاما نیازی به دانستن «تئوری موسیقی» نیست. همانگونه که اکثر ایرانی ها با قواعد و دستور زبان فارسی آشنا نیستند.
- موسیقی ایرانی، بدون درک نسبت آن با «زبان» ایرانیان، قابل فهم نیست.
- موسیقی ایرانی انعطاف دارد و نمیتوان هر چه را که در آن است، ریاضیوار فرمولبندی کرد و گفت.
- بدون آشنایی با نُت نیز میتوان اجراهایی کمنظیر داشت و موسیقی نواحی ایران مصداق این نظر است.
- موسیقی صرفاً به مهارت در «اجرا» احتیاج ندارد. شنیدن و درک موسیقی نیز به آموزش و مهارت نیازمند است.
- با وجود اینکه موسیقی همچون شعر معنا و ارجاعی ندارد اما نمیتوان آن را یکسره بیمعنا دانست، چراکه تداعیها و احساسات متنوع و فراوانی برای شنونده به وجود میآورد؛ هرچند بسیط و مبهم.
- به نظر من، اینکه میگویند موسیقی ایرانی غمگین است، ارزش بررسی دارد و نمیتوان یکسره آن را رد کرد.
- در شکلگیری موسیقی، میتوان گفت «وزن» حتّی از نغمهها و ملودی نیز مهمتر است.
صوت نشست «صدای ساز ایرانی»