.
نشست صد و دوازدهم حکمت نامتناهی
راه پیشِرو
گفتوگو دربارهٔ ادامهٔ سیر جلسات
سهشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
ساعت ۱۶
دربارهٔ نشست صد و دوازدهم حکمت نامتناهی:
بحث و گفتگوهای پیشِرو
▫️موضوعاتی که میتواند محور نشستهای آینده باشد:
۱- نگاه حکمت نامتناهی به “راههای رسیدن به خداوند”
موضوعات فرعی در ذیل این موضوع:
- آیا خداوند در نهایت راه است یا از ابتدا تا انتهای راه؟
- آیا خداوند رسیدن است یا جهت؟
- انکار خداوند در این میان چه نقشی دارد؟ آیا افزایش انکار خدا تاثیری در مسیر به وجود میآورد؟ – خود انکار چگونه شکل میگیرد؟
- انکار محدود با انکاری که با اثبات همراه هست، چه تفاوتی دارد؟ چرا این همه انکار رایج به نتیجه نمیرسد؟
- چگونه حکمت نامتناهی میگوید که هر کجا بروی بسوی خداوند است؟ پس اشقیاء و اشرار و گناهکاران چگونه هستند؟!
- چگونه حکمت نامتناهی “اصل مسیر به سوی خداوند” را انکار میکند؟!
- آیا این انکار، خودش به انکار خداوند منجر نمیشود؟
- نگاهی ورای این هم ممکن است؟!
۲- آیا حکمت نامتناهی و معارف بشری هم میتواند مراتبی داشته باشد، آنگونه که صدق در یک مرتبه مساوی کذب در مرتبه دیگر باشد؟
موضوعات ذیل آن:
- آیا حکمت نامتناهی، خودش و یا مرتبه خودش را نفی می کند؟
- آیا با اثباتی همراه است؟
- نفی نامتناهی میتواند معنی داشته باشد؟
- اثبات وجود خداوند و اثبات عدم آن چگونه با هم جمع میشود؟
۳- آیا مطالعات تطبیقی میتواند بنبستها را بشکند؟
موضوعات ذیل آن:
- پرتو جدید افکندن بر درک مکاتب تطبیق شده
- سنتز گرفتن از تعارضات؛
- شکستن زندان و باز کردن راه جدید.
۴- تعامل خُرد و کلان حکمت نامتناهی و مکاتب دیگر که با منطق تحقیق میتواند به تعامل سازندهای برسد.
موضوعات ذیل آن:
- نگاه کلان راه به نامتناهیگری میبرد؛
- نگاه خُرد تکثرها را تبدیل به عشق، حیرت و نامتناهیگری میکند.
۵- موضوع برای مدارس باشگاه-مصادیق این نگاه خُرد و بحثهای فراوانی که در این رابطه باید صورت بگیرد:
-الهیات به معنی نامتناهیگری فکری؛
-الهیات به معنی عبادت فکری؛
-الهیاتی که درک نظری شده و تبدیل به حکمت نامتناهی میشود.
۶- مباحث مربوط به شر با زیرعنوانهای آن
۷- مباحث مربوط به بازگشت به این جهان و زندگی دوباره
۸- موضوعاتی که برای جناب براهیمی و یا مدارس باشگاه که هرکدام سلسلهای از بحثها را دارد:
- خدای شخصی و غیرشخصی و نگاه مکاتب مختلف به آن و جمع بین این دو و چگونگی آن؛
- آیا فراتر از “جمع بین این دو نگاه” هم راهی هست؟ چگونه؟
- بتپرستی مفهومی، نقد آن و تشابه با تعالیم راما کریشنا؛
- عشق توام با حیرانی؛
- نظریه ودانتیک کثرتباور دینی هیک؛
- منطق نامتناهی؛
- نظریه شبهکانتی کثرتباور دینی که مورد قبول هیک است؛
- چرا نظریه راماکریشنا از نظر فلسفی ماندگارتر است و به غایاتِ شخصی و غیرشخصیِ ادیان گوناگون، واقعیت هستیشناختیِ کاملی میبخشد؟
- تجربه عرفانی در حکمت خالده و برساخت گرایش و تعالیم کریشنا؛
- بحث فصل شش کتاب بینهایت راه بسوی بینهایت واقعیت.
۹- سوالاتی که لازم است شرکتکنندگان به حکمت نامتناهی پاسخ دهند:
- موضوع شر با این نگاه (اشاره شده در بخش چهارم فصل اول کتاب بینهایت راه بسوی بینهایت واقعیت) چگونه طرح و تفسیر میشود؟ و چگونه اشکالات مشهور آن پاسخ داده میشود؟
- ذاتی بودن حوادث جهان و سیر آن و نفی خدای کنار را چرا نباید به کار گرفت؟
- استدلال “زندگی دوباره به ما امکان جدیدی میدهد” بر این بنیان استوار است که “محدویتهای روحی ما ناشی از دلایل بیرونی است” درحالیکه این مطلب از اساس با تعالیم مکاتبی که زندگی دوباره را مدعی هستند (تناسخ) ناسازگار است؛
- همچنین بر این استوار است که کسانی که معیارهای ظاهری دارند، برتری دارند” مثلاً یک قدیس بر یک چوپان برتری دارد” زیرا اگر چنین نباشد زندگی دوباره امکان جدیدی به انسان نمیدهد.
لطفاً در مورد این سوالات تامل کنید تا با گفتگو پیرامون آن برنامه جلسات تا آخر سال جاری را تعیین کنیم.
پایان
فایل شنیداری نشست را از اینجا بشنوید.
فایل دیداری نشست را از اینجا ببیبنید.