رویدادها, رویدادهای مدرسۀ مطالعات هویت, مدرسه‌ها, مدرسۀ مطالعات هویت

علّامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم

علّامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم

علّامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم

علّامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم

علّامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم

مدرسه «مطالعات هویت» باشگاه اندیشه برگزار می‌کند:
علّامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم
با حضور دکتر سیدجواد میری (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی)
پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱

📝 درباره‌ی نشست: میثم قهوه‌چیان*

در این نشست ما تلاش خواهیم کرد نگاه علامه جعفری به علم را ذیل نگاه اورینتالیستی (شرق‌شناسانه) مورد بحث و بررسی قرار بدهیم و محدودیت‌ها و بستر تاریخی را که ایجاد کرده توضییح دهیم و بعد به این نکته بپردازیم که آیا خوانش او از علم انتقادی است یا نه؟

*دبیر مدرسۀ «مطالعات هویّت» باشگاه اندیشه

📝 گزارش مختصر

  • تقسیم‌بندی علوم جدید مبتنی بر نوعی خوانش و بینش از جهان توسط سوژه اروپایی است.
  • سخنان جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان و ایران‌شناسان در کشورمان تفاوت چندانی با هم ندارند در حالی که در غرب این علوم موضوعات متفاوتی دارند.
  • سوژه غربی در مواجهه با جوامع ابتدایی به تاسیس انسان‌شناسی و در مواجهه با جوامع شرقی از جمله چین، ایران صفوی و عثمانی به تأسیس شرق‌شناسی پرداخت. این در حالی است که علوم اجتماعی، اقتصاد و سیاست به مطالعه جوامع غربی می‌پردازد.
  • بسیاری از اندیشمندان غربی بر اهمیت جهان اسلام تأکید می‌کنند، اما از نظر آنها این اهمیت تنها به خاطر آن است که جهان اسلام را ظرف انتقال اندیشه یونانی به جهان جدید غربی می‌دانند.
  • فهم علامه جعفری از علم به‌صورت اورینتالیستی بود و این فهم اجازه به او نمی‌داد تا او بتواند نگاهی انتقادی به علم جدید داشته باشد.
  • در فهم کسانی چون دکتر نصر و کسانی که به حکمت قدسی در جهان اسلام قائلند، رشد علوم تجربی در جهان اسلام قابل تبیین نیست.
  • رویکرد شرق‌شناسانه نمی‌تواند انحطاط تمدن اسلامی را تفسیر و توضیح دهد و علامه جعفری معتقد است که ما به خاطر ترک‌کردن اسلام از علم جدا شدیم اما این درحالی است که ما اسلام را ترک نکرده‌ایم اما انحطاط یافته‌ایم.

صوت نشستِ «علامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم»
ویدئوی نشستِ «علامه جعفری و خوانش اورینتالیستی از علم»