کلاس‌ها, کلاس‌ها-مدرسه مطالعات والایش, مدرسه مطالعات والایش, مدرسه‌ها

دربارۀ جنسیّت (پیش‌درآمدی بر واکاوی عشق)

دربارۀ جنسیّت (پیش‌درآمدی بر واکاوی عشق)

دربارۀ جنسیّت (پیش‌درآمدی بر واکاوی عشق)

دربارۀ جنسیّت (پیش‌درآمدی بر واکاوی عشق)

دربارۀ جنسیّت (پیش‌درآمدی بر واکاوی عشق)

مدرسه «مطالعات والایش» باشگاه اندیشه برگزار می‌کند:
درباره‌ی جنسیت: پیش‌درآمدی بر واکاوی عشق
با تدریس نیما شریف‌منش (پژوهشگر فلسفه و روان‌کاوی)
تابستان ۱۴۰۲ | سه‌شنبه‌ها | ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ | ۵ جلسه | حضوری
همراه با گواهی از باشگاه اندیشه
برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: اکانت تلگرام مدارس باشگاه اندیشه

📝 معرفی دوره‌: نیما شریف‌منش*

در این درس‌گفتار می‌کوشم از ره‌گذرِ نگاهی فیلسوفانه، به واگشاییِ برخی جستارهای زیگموند فروید و ژَک لَکان درباره‌ی جنسیت بپردازم. به‌یقین گفتارِ من، گفتارِ یک روان‌کاوِ فرویدی-لکانی نیست؛ زیرا گفتارِ روان‌کاو، گفتاری ست که از پسِ گذرانِ دشوارِ روان‌کاوی شدنِ شخصی‌اش و به پایان رساندن آن بر زبان‌اش جاری می‌شود. اما به‌رغم این گفته‌ی لکان که “روان‌کاوی فلسفه نیست”، او همواره نظریه‌پردازی‌اش را در گفت‌و‌گو با فلسفه پیش برده است و فراورده‌های این گفت‌و‌گو همواره بهره‌های بسیاری به فلسفه بخشیده است.

سخنِ این درس‌گفتار نیز در قلمروِ این گفت‌و‌گو شکل خواهد گرفت و پیرامونِ برخی از مفهوم‌هایی گشت خواهد زد که روان‌کاوی به عرصه‌ی نمادین و فرهنگِ عمومی عرضه داشته است. پس این درس‌گفتار، تفاوتِ میانِ گفتارِ روان‌کاو و گفتارِ فیلسوفانه‌ای را که از فراورده‌های نظریِ روان‌کاوی در فلسفه بهره می‌برد، به رسمیت می‌شناسد و از مخاطبان نیز انتظار دارد که نظرورزیِ این درس‌گفتار را، نظرورزیِ روان‌کاوانه به‌شمار نیاورند.

به‌راستی مسأله‌ی جنسیت هم‌زمان جای‌گاهِ پیوند و جدایی فلسفه و روان‌کاوی ست، جای‌گاهی که در آن، از سویی روان‌کاوی به‌هیچ‌وجه بر سرِ مسأله‌ی جنسیت سازش نمی‌کند و آن را شرطِ لازم و کافیِ هرگونه ایستارِ روان‌کاوانه می‌داند و از سوی دیگر فلسفه معمولاً زیاد درباره‌ی این مسأله سخن نمی‌گوید.

این درس‌گفتار کارِ خود را با بررسیِ جنسیت در روان‌کاوی فرویدی-لکانی می‌آغازد و می‌کوشد تا از ره‌گذرِ نشان دادن جنسیت به‌مثابه‌ی عدمِ انسجامی هستی‌شناختی که با گذر از پیچ‌های ازخودبیگانگی (مرحله‌ی آینگی) و جداسازی (زبان‌مند شدن آدمی)، وضعیتِ انسانی‌مان را آشکار می‌سازد، والایش (sublimation) را به‌عنوان راهی گزیر و گریزناپذیر که از درونِ همین وضعیتِ آدمی برمی‌خیزد، معرفی کند و درست همین‌جا ست که سخن از راه‌های والایش به‌میان می‌آید و عشق یکی از این راه‌های والایش ست. پی‌گرفتِ این سخن، خودبه‌خود ما را به درس‌گفتارهایی دیگر پیرامونِ عشق و والایش خواهد کشاند. بنابراین، این درس‌گفتار، پیش‌درامدی بر درس‌گفتارهایی در آینده خواهد بود.

این خطر را به جان خریده‌ام که بی‌آغاز از بنیادهای هستی‌شناختی و معرفت‌شناختیِ موضوع، واردِ بحث شوم؛ زیرا آغاز از چنین آغازگاهی، سخن را بسیار دشوار خواهد ساخت و این امر ما را از هدفِ درس‌گفتار که پدید آوردن درنگی در مخاطب و مسأله‌مند کردن او در این زمینه است، دور خواهد ساخت.

*دبیر مدرسه «مطالعات والایش» باشگاه اندیشه