مدرسه «مطالعات هویت» باشگاه اندیشه برگزار میکند:
نشست خوانش انتقادی علامه جعفری از مسئله علم
با حضور دکتر سیدجواد میری (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی)
پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
📝 دربارۀ نشست
علامه جعفری که در موقعیت اورینتالیستی قرار داشت و از این منظردر خصوص علم میاندیشید، اما به دلیل عقبه حکمیی که داشت توانسته بود خوانشی انتقادی به علم جدید پیدا کند. شاید بتوان گفت رویکرد او یک رویکرد هیبریدی و دو رگه بود که در یک ضلع تحت تاثیر گفتمان یا کلان گفتمان اورینتالیستی بود در ضلع دیگر تحت تاثیر سنت حکمی قرار داشت. او خوانشی انتقادی از سنت حکمی هم داشت و از این منظر به علم در معنای جدید آن میپرداخت. این خوانش دستاوردهای خوبی را برای ما به جا گذاشته است که تا حدودی میتواند به ما در مفهومسازی مسئله علم و مشخصا علوم انسانی یاری کند. در این درسگفتار به جزئیات این خوانش پرداخته خواهد شد.
📝 گزارش مختصر
- علامه جعفری ذیل رویکرد علوم انسانی اسلامی نمیگنجد، اما او در نقد علوم انسانی آکادمیک ملاحظاتی دارد.
- مواجهه علامه جعفری با مکاتب غیراسلامی سلبی نبوده و ذیل رسیدن به حیات معقول میتوان از آن استفاده کرد.
- معرفت دینی از نظر علامه جعفری بسیار وسیع بوده و معتقد است باید در مواجهه با رشتههای گوناگون با آنها وارد دادوستد شد.
- علامه جعفری توانسته در خصوص خود علم به صورت غیردیسیپلینی بیندیشد. او معتقد است مشکل اینجاست که هر علمی در دنیای مدرن خود را مادر علوم میداند.
- کارمندوارگی در علوم انسانی غربی از ابداعات علامه جعفری است. علامه میگوید نمیتوان با این نگاه به ابداع و کشف و تولید رسید.
- نگاه علامه جعفری درباره علم میتوانست التیامبخش باشد اما از آنجا که نقدهای او مبتنی بر تحقیقات شرقشناسان بوده به سرانجام نرسیده است.
صوت نشستِ «خوانش انتقادی علّامه جعفری از مسئلۀ علم»
ویدئوی نشستِ «خوانش انتقادی علّامه جعفری از مسئلۀ علم»